Sexting as a means of materializing violence: practices and consequences in university students of Nuevo León and Jalisco

Authors

  • Luis M. Rodríguez-Otero Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL) Nuevo León, México
  • Elisa Cerros-Rodríguez Universidad de Guadalajara, México

DOI:

https://doi.org/10.47741/17943108.305

Abstract

Sexting refers to the reception, sending and/or forwarding of photos, videos and/or text messages of erotic-sexual content through the telephone and/or virtual media. This study is proposed with the objective of determining if the variables related to sex, sentimental situation, religious beliefs and level of instruction are determinants in the attitudes, behaviors and consequences of sexting identify the attitudes, behaviors and consequences of sexting in students University of Nuevo León and Jalisco. Through a quantitative methodology and simple random sampling, a sample of 610 students from the Bachelor of Social Work at the Autonomous University of Nuevo León and the University of Guadalajara was analyzed. The results reveal that 79.5% carry out passive sexting and 53.6% carry out active sexting; likewise, 27.9% declare that they receive duress, 10.8% blackmail and 4% mockery. Based on these results, it is considered necessary to propose preventive measures from the educational and community level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, J. R., & Gómez, E. (2016). Factores de riesgo asociados al sexting como umbral de diversas formas de victimización. Estudio de factores correlacionados con el sexting en una muestra universitaria. IDP. Revista de Internet, Derecho y Política, (22), 21-47.

Alonso, P. (2017). Evaluación del fenómeno del sexting y de los riesgos emergentes de la red en adolescentes de la provincia de Ourense [Tesis doctoral, Universidade de Vigo].

Alonso, P., Rodríguez, y., Lameiras, M., & Martínez, R. (2018). Sexting through the Spanish adolescent discourse. Saúde e Sociedade, 27(2), 398-409.

Castro, Z. I., Naranjo, M., & Ayala, N. (2015). La violencia en los jóvenes de nuevo ingreso del ITLM. Ra Ximhai, 11(4), 55-74.

Chacón, H., Romero, J., Aragón, Y., & Caurcel, M. (2016). Construcción y validación de la escala de conductas sobre sexting (ECS). Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(2), 99-115.

Claramunt, C. (2011). Valoración del programa deeducación sexual (P.E.Sex) en adolescentes de 13 a 16 años [Tesis doctoral, UNED].

Corona, F., & Funes, H. (2015). Abordaje de la sexualidad en la adolescencia. Revista Médica Clínica Las Condes, 25(1), 74-80.

Declaración de Chapultepec (1994). 11 de marzo de 1994. https://www.oas.org/es/cidh/expresion/showarticle.asp?artID=60&lID=2

Declaración de Principios sobre la Libertad de Expresión (2000). 12 de octubre de 2000. https://www.cidh.oas.org/basicos/declaracion.htm

Flores, A., & Espejel, A. (2016). El sexismo como una práctica de violencia en la universidad. RES, Revista de Educación Social, (21), 128-142.

Fraile, G., & González, P. (2018). Sexting entre adolescentes: una práctica en aumento. Evidencias en Pediatría, (172), 327-335.

García, E., & Mejía, C. (2015). Manifestaciones de violencia que los estudiantes ocultan en la escuela primaria. Ra Ximhai, 11(1), 239-252.

Gassó, A. M., Fernández, V., Montiel, I., & Agustina, J. R. (2018). Violencia escolar a través de medios digitales: del bullying al cyberbullying. Educación y Futuro, 38(1), 39-56

Gassó, A. M., Klettke, B., Agustina, J., & Montiel, I. (2019). Sexting, Mental Health, and Victimization Among Adolescentes: a literature review. International Journal of Enviromental Research and Public Health, (16), 1-14. https://www.mdpi.com/1660-4601/16/13/2364

Gutiérrez, I. M. (2014). Cyberbullying y sexting: percepción y propuestas de estudiantes universitarios. Multidisciplina, (17), 93-119.

Heim, T. M. (2015). Internet-Mobbing und Suizidalität— weder Panik noch Sorglosigkeit sind angesagt. DNP-Der Neurologe und Psychiater, 16(2), 19-20.

Holt, T. J., Bossler, A. M., & Seigfried, K. C. (2015). Cybercrime and digital forensics: An introduction. Routledge.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2013). Metodología de la investigación. Mc Graw-Hill.

Hernández, G., Hernández, N., Florencia, D. I., & Ávalos, A. (2016). Sexting en redes sociales y educación en valores en universitarias. Revista Boletín REDIPE, 5(11), 131-146.

Lezama, B. I. (2020). Feminicidio en México, la otra pandemia. Revista Mexicana de Ciencias Penales, 3(11), 19-31.

Ley Olimpia (2020). Reformas a la Ley General de Acceso de las Mujeres a una Vida Libre de Violencia y al Código Penal Federal. 06 de Noviembre de 2020. http://bibliodigitalibd.senado.gob.mx/handle/123456789/5043

Ley de Responsabilidad Civil para la Protección del Derecho a la Vida Privada, el Honor y la Propia Imagen (2006). 19 de mayo de 2006. https://paot.org.mx/centro/leyes/df/pdf/2015/LEY_RESPONSABILIDAD_CIVIL_VIDA_HONOR__IMAGEN_28_11_2014.pdf

Luzuriaga, L. P. (2019). Prevalencia de sexting y cyberbullying en adolescentes de dos colegios urbanos de la ciudad de Loja [Tesis de maestría,. Universidad de Cuenca].

Madigan, S., L y, A., Rash, C. L., Van, J., & Temple, J. R. (2018). Prevalence of multiple forms of sexting behavior among youth: A systematic review and meta-analysis. JAMA Pediatrics, 172(4), 327-335.

Martínez, J. M. (2014). La difusión de sexting sin consentimiento del protagonista: un análisis jurídico. Derecom, (12), 1-16.

Medina, G. S., & Moreno, M. C. R. (2017). Medios y bullying. Caracterización de los hábitos, preferencias y usos que los jóvenes universitarios hacen de las tic y su potencial en la convivencia universitaria. Revista de la SEECI, (44), 127-153.

Medrano, J. L., López, F., & Gámez, M. (2018). Assessing the Links od Sexting, Cybervictimization, Depression and Suicidal Ideation among University Student. Archives of Suicide Research, 22(1), 153-164.

Morales, T., & Serrano, C. (2014). Manifestaciones del ciberbullying por género entre los estudiantes de bachillerato. Ra Ximhai, 10(2), 235-261.

Navarro, C., García, L. M., & Fernández, S. V. (2018). Usos y valoración de Facebook como herramienta para la lucha contra la violencia de género en México. Teknokultura, 15(2), 285-299.

Olvera, A. K., & Ruiz, R. M. (2018). Del aula a las redes sociales: Cyberbullying en dos universidades de Pachuca, Hidalgo (México). Ánfora, 24( 44), 233-254.

Pacheco, B. M., Lozano, J., & González, N. (2018). Diagnóstico de utilización de Redes sociales: factor de riesgo para el adolescente. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 53-72.

Palmer, J. (2017). Seguridad y riesgos: cyberbullying, grooming y sexting [Tesis de maestría, Universitat Autónoma de Barcelona].

Penado, M., Marcos, M., Rodicio, M., & Corrás, T. (2019). Construction and validation of the Intimate Images Diffusion Scale among adolescents. Frontiers in psychology, 10, 1-11. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.01485/full

Pérez-Domínguez, M. E. (2020). Comunicación digital entre el placer y el peligro: una lectura feminista del sexting juvenil. Comunicación y Sociedad, e7432, 1-24.

Quezada, M. T., & Naredo, J. G. (2020). Violencia de género en la prensa de Jalisco. Carta Económica Regional, (4), 29-53.

Rodríguez-Otero, L. M., & Treviño, L. (2017). Espacios, protagonistas y causas de la homofobia y lesbofobia en México. Un análisis del armario, los estereotipos de género y la transgresión. imagonautas. Revista Interdisciplinaria sobre Imaginarios Sociales, (9), 93-116.

Rojas, J. S. (2019). Sexting: incidencia de los teléfonos inteligentes en la sexualidad de los universitarios [Tesis de maestría, Universidad Internacional de la Rioja].

Rojas, R., Castro, F. D., Villalobos, A., Allen, B., Romero, M., Braverman, A., & Uribe, P. (2017). Educación sexual integral: cobertura, homogeneidad, integralidad y continuidad en escuelas de México. Salud Pública de México, 59, 19-27.

Ruiz, R. (2020). Violencia digital contra la mujer en México: honor, imagen y daño moral. El espectro del derecho penal simbólico en la ‘Ley Olimpia’. Derecho y realidad. Revista Derecho y Realidad,18(35), 29-74.

Salvadori, I. (2017). La controvertida relevancia penal del sexting en el derecho italiano y comparado. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, (19-29), 1-48.

Sanmartín, J., Gutiérrez, R., & Martínez , J. (2010). Reflexiones sobre la violencia. Siglo XXI.

Santisteban, P. D., & Gámez, M. (2017). Estrategias de persuasión en grooming online de menores: un análisis cualitativo con agresores en prisión. Psychosocial Intervention, 26(3), 139146.

Stanley, N., Barter, C., Wood, M., Aghtaie, N., Larkins, C., Lanau, A., & Överlien, C. (2018). Pornography, sexual coercion and abuse and sexting in young people’s intimate relationships: a European study. Journal of Interpersonal Violence, 33(19), 2919-2944.

Tavares, A., Falcke, D., & Pereira, C. (2019). Sexting en la adolescencia: percepciones de los padres. Ciencias Psicológicas, 13(1), 19-31.

Ternero, M. D., Leiva, M. F., & Rodríguez, L. F. (2016). Acoso en la red: Ciberbullying. En M. C. Pérez, J. J. Gázquez, M. M. Molero, A. Martos, M. M. Simón & A. B. Barragán (Comps.), La convivencia escolar: un acercamiento multidisciplinar, vol. II (pp. 19-24). ASUNIVEP.

Van, J., Ponnet, K., Walrave, M., & D’Haenens, L. (2017). Adolescent sexting from a social learning perspective. Telematics and Informatics, 34(1), 287-298.

Vázquez, T. D., Hurtado, M. J. R., & Baños, R. V. (2018). La adolescencia ante la violencia de género 2.0: concepciones, conductas y experiencias. Educación XX1, 21(1), 109-133.

Valenzuela, N. (2021). El delito de sexting frente al derecho a la intimidad. Una aproximación al concepto desde una perspectiva jurídicocriminológica. Revista Electrónica de Estudios Penales y de la Seguridad: REEPS, (7), 1-17.

Velázquez, L. M. (2011). Sexting, sexcasting, sextorsión, grooming y cyberbullying. El lado oscuro de las TICs. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa. Convivencia, Disciplina y Violencias en las Escuela (pp. 1-9). COMIE, UANL y UNAM. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v11/docs/area_17/0121.pdf

Weisskirch, R. S., & Delevi, R. (2011). “Sexting” and adult romantic attachment. Computers in Human Behavior, 27(5), 1697-1701.

Zepeda, R. (2018). Siete tesis explicativas sobre el aumento de la violencia en México. Política y gobierno, 25(1), 185-211.

Published

2022-02-15

How to Cite

Rodríguez-Otero , L. M. ., & Cerros-Rodríguez , E. (2022). Sexting as a means of materializing violence: practices and consequences in university students of Nuevo León and Jalisco . Revista Criminalidad, 63(3), 203–214. https://doi.org/10.47741/17943108.305

Issue

Section

Criminological studies