Teenagers’ Personal liability in Chile: proposals for conducting psychosocial intervention in Juvenile Sections
DOI:
https://doi.org/10.47741/17943108.32Keywords:
juvenile crime, prisons, psychosocial theories, anti-social behavior, penitentiary treatment, homicides, criminal responsibilityAbstract
This study aims to analyze the design and management characteristics of psychosocial intervention projects which are conducted by executing entities in juvenile sections of prisons in the Southern Chile, stating mechanisms to improve the intervention developed with young lawbreakers starting from the experience of the programs participating teams. 32 professionals of four teams took part in this study.
Data production, group interviews and documents review techniques were implemented (intervention record files, projects, planning, among others). The results show models, theories and approaches utilization that are relevant according to gendarmerie directions and national and international evidence. However, projects operation conditions are recognized, which tense and limit the work scope developed with young people. The lack of continuityin the work is highlighted as one of these limitations, since the financing conditioned on tenders that happen yearly and that obstruct the teams’ job stability.
The interviewees state a set of proposals for improving interventions with young people; among those interventions are: a specialized training of the intervener psychosocial team, including the gendarmerie staff which are in permanent touch with young people; to improve the direct work with young people by incorporating the Canadian original psychological-educational approach to structure in a coherent way interventions of the juvenile sections on daily basis, incorporating a differentiated intervention focus, considering young people crime trajectories, and finally, it underlines the necessity of deepening the social-communitary inclusion component in the interventions.
Downloads
References
Aguirrezabal, M., Lagos, G. & Vargas, T. (2009). Responsabilidad penal juvenil: hacia una "justicia individualizada". Revista de Derecho,22 (2): 137-159.
https://doi.org/10.4067/S0718-09502009000200008
Alarcón, M. & Vargas, M. (2012). Evaluación de competencias psicoeducativas a partir de un programa de formación especializada para profesionales de intervención directa con adolescentes infractores y no infractores. Universitas Psychologica, 11 (4): 1115-1123.
https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-4.ecpp
Alarcón, P., Pérez Luco, R., Salvo, S., Roa, G., Jaramillo, K. & Sanhueza, C. (2010). Validación del cuestionario de auto-reporte de comportamiento antisocial en adolescentes:CACSA. Paidéia, 20 (47): 291-302.
https://doi.org/10.1590/S0103-863X2010000300002
Andrade, C., García, M. & Zambrano, A. (2016). Modelo operativo de gestión de redes sociales para el sistema penal adolescente, Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (1): 247-260.
Avello-Saez, D., Román-Morales, A., & ZambranoConstanzo, A. (2017). Intervención sociocomunitaria en programas derehabilitación psicosocial: Un estudio de casos en dos equipos del sur de Chile. Psicoperspectivas, 16 (1), 19-30.
https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol16-Issue1-fulltext-900
Bonta, J., & Andrews, D. (2006). Riesgo-NecesidadResponsividad Modelo de Evaluación y Rehabilitación de Infractores. Dip, 21.
Bonta, J. & Andrews, D. A. (2007). Risk-Need-Responsivity: Model for Offender Assessment and Rehabilitation. Otawa, Canada: Public Safety Canada.
Dionne, J. (2008). Psicoeducación como enfoque y disciplina. En: M. Vizcarra & J. Dionne (Eds.). El desafío de la intervención psicosocial en Chile: aportes desde la psicoeducación, pp. 73-91. Santiago de Chile: RIL Editores.
Dionne, J., & Altamirano, C. (2012). Los desafíos de un verdadero sistema de justicia juvenil: una visión psicoeducativa. Universitas Psychologica, 11 (4), 1055-1064.
https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-4.dvsj
Dionne, J., & Zambrano-Constanzo, A. (2009).Intervención con adolescentes infractores de ley. El Observador, Edición (5), 35-56.
Franco, A., & Álvarez, C. (2008). Derechos humanos, una oportunidad para las políticas públicas en salud. Gaceta Sanitaria, 22, 280-286.
https://doi.org/10.1157/13123975
Fundación Paz Ciudadana (2010). Construcción de indicadores de reinserción social de adolescentes infractores de la ley penal. Santiago de Chile: Fundación Paz Ciudadana.
Garrido, V., Morales, L., & Sánchez-Meca, J. (2006). What works for serious juvenile offenders? A systematic review. Psicothema, 18 (3), 611-619.
Gendreau, G. (2001). Jeunes en difficulté et intervention psychoéducative. (G. Gendreau, Ed.) (Sciences E). Montreal, Canadá.
Hernández, M. & Villasante, T. (2012). Estrategias participativas y conjuntos de acción: más allá de los dilemas y de las microrredes. En RIL Editores (Ed.). Teoría y práctica de la acción comunitaria: aportes desde la psicología comunitaria (pp. 129-162). Santiago de Chile: Universidad de La Frontera; Universidad de Valparaíso.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). En J. Chacón (Ed.). Metodología de la investigación (5.ª ed.). México, D.F.: McGraw-Hill.
Hoge, R. D., Andrews, D. A., & Leschied, A. W. (1996). An Investigation of Risk and Protective Factors in a Sample of Youthful Offenders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 37(4), 419-424.
https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1996.tb01422.x
Hsieh, H.-F. & Shannon, S. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15 (9): 1277-1288.
https://doi.org/10.1177/1049732305276687
LeBlanc, L., McDuff, P., & Fréchette, M. arcel. (1990).Measures de la adaptation social et personnelle pour les adolescenters Québbecois. Montreal.
LeBlanc, L., & Robert, M. (2012). La innovación psicosocial: planificar su implementación y difusión para prevenir la delincuencia juvenil. Universitas Psychologica, 11 (4), 1125-1134.
https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-4.ippi
Lipsey, M. W. (2009). The primary factors that characterize effective interventions with juvenile offenders: A meta-analytic overview.Victims and Offenders, 4 (2), 124-147.
https://doi.org/10.1080/15564880802612573
MacKenzie, D. L., & Farrington, D. P. (2015). Preventing future offending of delinquents and offenders: what have we learned from experiments and meta-analyses? Journal of Experimental Criminology, 11 (4), 565-595. https://doi.org/10.1007/s11292-015-9244-9
Ministerio de Hacienda, Gobierno de Colombia (2018). Mercado público.
Ministerio de Justicia (2012). 11 medidas para la reinserción juvenil. Santiago de Chile: Gobierno de Chile.
Ministerio de Justicia. Reglamento de la Ley N.° 20.084, que establece un sistema de responsabilidad de los adolescentes por infracción a la ley penal. Pub. L. N.o 260404, 1 (2014). Chile: Ministerio de Justicia.
Miranda, C., & Zambrano-Constanzo, A. (2017). Factores asociados a la interrupción y mantenimiento de conductas delictivas: "Un estudio con adolescentes atendidos por el Programa de Intervención Integral Especializada de la comuna de Osorno, Chile." Revista Criminalidad, 59 (1), 49-64.
Miranda, R. (2011). Análisis cuantitativo de la efectividad en los programas de Sename bajo la nueva legislación penal adolescente. Consejo Nacional de Investigación sobre Violencia y Delincuencia, Santiago de Chile.
Monreal, V., Díaz, D., Mery, R. & Curtze, J. (2016).Programas de Justicia Juvenil: Programa Medidas Cautelares Ambulatorias y Salidas Alternativas. Programa Sanciones No Privativas de Libertad. Programa de Apoyo a la Reinserción Social. Santiago de Chile:Ministerio de Justicia.
Muñoz, J., Pincheira, C., Zambrano, A., & Pérez-Luco, R. (2017). Propiedades psicométricas de una herramienta de evaluación para las redes focales de adolescentes infractores de ley. Revista Crimiinalidad, 59 (2), 93-108.
Navarro-Pérez, J. J. & Pastor-Seller, E. (2017). Factores dinámicos en el comportamiento de delincuentes juveniles con perfil de ajuste social. Un estudio de reincidencia. Psychosocial Intervention, 26 (1): 19-27.
https://doi.org/10.1016/j.psi.2016.08.001
Okuda, M. & Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXIV (1): 118-124.
Pérez-Luco, R., Alarcón, P., Zambrano, A., Alarcón, M., Lagos, L., Wenger, L., Muñoz, J. & Reyes, A. (2014). Manual de intervención diferenciada: prácticas que transforman vidas... En: Ediciones Universidad de La Frontera (Ed.). MMIDA. Modelo Multidimensional de Intervención Diferenciada (p. 117). Temuco, Chile. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articuloBasic.oa?id=77828302
Pérez-Luco, R., Lagos, L. & Báez, C. (2012). Reincidencia y desistimiento en adolescentes infractores: análisis de trayectorias delictivas a partir de autorreporte de delitos, consumo de sustancias y juicio profesional. Universitas Psychologica, 11 (4): 1209-1225.
https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-4.rdai
Psychologica, U., LeBlanc, L. & Robert, M. (2012). La innovación psicosocial: planificar su implementación y difusión para prevenir la delincuencia juvenil. Universitas Psychologica, 11 (4): 1125-1134.
https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-4.ippi
Redondo, S. & Pueyo, A. (2007). La psicología de la delincuencia. Papeles del Psicólogo, 28 (3): 147-156. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articuloBasic.oa?id=77828302
Sename (2017). Orientaciones técnicas. Programa de reinserción social para adolescentes infractores a la ley penal en general: modalidad programa de apoyo socioeducativo para adolescentes privados de libertad/medio libre. Santiago de Chile.
Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos (3ª ed.). Madrid, España: Ediciones Morata.
Vinet, E. (2010). Psicopatía infanto-juvenil: avances en conceptualización, evaluación e intervención. Terapia Psicológica, 28: 109-118.
https://doi.org/10.4067/S0718-48082010000100010
Yin, R. (1993). Applications of Case Study Research (First). London, United Kingdom: SAGE.
Yin, R. (1994). Case Study Research. Design and Methods (First). London, United Kingdom: SAGE.
Zambrano, A., Muñoz, J., & Andrade, C. (2014). Enfoque de redes sociales. In U. de la Frontera (Ed.), Manual de Intervención, Práctica y Gestión en Redes (Ediciones, pp. 32-35). Temuco de Chile: Alba Zambrano; Jaime Muñoz; Claudio Andrade.
Zambrano, A., Muñoz, J., & Andrade, C. (2015). El desafío de incorporar las redes institucionales y comunitarias en la intervención con adolescentes infractores: una investigación acción en tres regiones del sur de Chile. Universitas Psychologica, 14 (4), 1371-1385.
https://doi.org/10.11144/Javeriana.up14-4.diri
Zambrano, A. & Pérez-Luco, R. (2004). Construcción de identidad en jóvenes infractores de ley, una mirada desde la Psicología cultural. Revista de Psicología de la Universidad de Chile, XIII (1): 115-132.
Zermatten, J. (2009). Once expertos nos ofrecen su punto de vista sobre el desarrollo de la justicia juvenil durante los últimos 20 años. International Juvenil Justice Observatory
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Licencia creative commons CC BY NC ND https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/