The youth club as a strategy for the prevention of drug use and juvenile delinquency. Barrancabermeja case
DOI:
https://doi.org/10.47741/17943108.322Keywords:
Childhood, youth, drug use, social problems, offense, Crime preventionAbstract
The article presents the results of a descriptive case study, which was developed in the Municipality of Barrancabermeja Department of Santander-Colombia. It assumed as a central objective to describe the usefulness of the application of an experiential learning strategy (youth clubs), as a method and / or maneuver for the prevention of drug use and youth violence. The program was developed through the methodological design of a case study, which allowed to systematize for 12 months the experience of development of youth clubs that sought to develop values, life skills and pre-work competence in 100 adolescents and / or young people between the ages of 12 and 21 years, from stratum one in a situation of vulnerability and risk in the face of drug use and juvenile delinquency. The results of the research work revealed that the implementation of preventive programs that involve experienced, active and/or participatory methodologies are a pedagogical strategy that keeps adolescents and/or young people motivated. It was also evidenced that the youth club takes the prevention of drug use and juvenile delinquency to a level that goes beyond information, generating processes of metacognition and / or reflection that allow the exercise of life skills. As a general conclusion of the work, it is possible to affirm that participatory methodologies that involve action/reflection as a pedagogical principle achieve greater motivation in young people and guarantee a greater expectation in the face of behavior change.
Downloads
References
Bonilla, E., & Rodríguez, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos: la investigación en ciencias sociales. Norma.
Castro, M., Llanes, J., & Margain, M. (1999). Modelo preventivo de riesgos psicosociales para menores adolescentes y sus familias. Inepar, A. C.
Chaparro, J. (2015, 10 de agosto). Diagnóstico ambiental de Barrancabermeja (Santander). http://blogjbarahona.blogspot.com/2015/08/area-barrancabermeja-esuna-ciudad.html
Díaz, M., & Mejía, S. (2018). Desarrollo de habilidades para la vida en la prevención del consumo de sustancias psicoactivas: un enfoque crítico al modelo existente. El Ágora USB, 18(1), 203-210. 0
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [Unicef]. (2017). Habilidades para la vida. Herramientas para el buen trato y la prevención de la violencia. UNICEF, 1-11. https://www.unicef.org/venezuela/media/431/file/Habilidades%20para%20la%20vida.%20Herramientas%20para%20el%20#BuenTrato%20y%20la%20prevenci%C3%B3n%20de%20la%20violencia.pdf
Fundación Jacobs. (2011). Directrices Fundación Jacobs sobre seguimiento y evaluación de las habilidades para la vida orientadas al desarrollo de la juventud. Volumen 1. Fundación Jacobs. http://docplayer.es/71741991-Seguimientoy-evaluacion-de-las-habilidades-para-la-vidaorientadas-al-desarrollo-de-la-juventudvolumen-1-directrices.html
Fundación Reeducativa Profuturo. (2014). Prevalencia del consumo de drogas y factores de riesgo y protección en estudiantes de colegios de Barrancabermeja. Informe final de investigación Fundación Reeducativa Profuturo, 1-120.
Gómez, J. (2011). El aprendizaje experiencial. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Psicología, 1-21. http://www.ecominga.uqam.ca/ECOMINGA_2011/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_5/1/3.Gomez_Pawelek.pdf
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar [ICBF]. (2011). Programa de clubes pre y juveniles. Documento Técnico Instituto de Bienestar Familiar, 1-18. https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/anexo1fichadecondiciones.pdf
Instituto Nacional sobre Abuso de Drogas en estados Unidos -NIDA. (2004). Como Prevenir el uso de drogas en los niños y adolescentes. Una guía con base científica para educadores, padres de familia y lideres de la comunidad. NIDA. https://www.drugabuse.gov/es/publicaciones/como-prevenir-el-uso-dedrogas/reconocimientos
Kolb, D. A., Boyatzis, R. E., & Mainemelis, C. (2001). Experiential learning theory: previous research and new directions. En R. J. Sternberg & L. Zhang (eds.), The Educational Psychology Series. Perspectives on Thinking, Learning, and Cognitive Styles (pp. 227-247). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
López, M. (2003). Construye tu vida sin adicciones. Secretaria de Salud de México, 1-45. http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=275702&indexSearch=ID
Malagón, J. (2017). Clubes de talento joven, una propuesta pedagógica para promover la inteligencia social. Universidad Complutense de Madrid, 67-84. http://www.injuve.es/sites/default/files/2018/23/publicaciones/documentos_4._clubes_de_talento_joven_117.pdf
Mantilla, L. (2001). Habilidades para la vida. Una propuesta educativa para la promoción del desarrollo humano y la prevención de problemas psicosociales. Fe y Alegría, 1-27.
www.codajic.org/sites/default/files/sites/www.codajic.org/files/Habilidades%20para%20la%20vida%20.%20Leonardo%20Mantilla%20Castellanos..pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2020). Informe al Congreso. Junio de 2019- mayo de 2020. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385377_recurso_14.pdf
Ministerio de Justicia y Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito [UNODC]. (2015). Atlas de la caracterización regional de la problemática asociada a las drogas ilícitas en el departamento de Santander, 1-26. http://www.odc.gov.co/portals/1/regionalizacion/caracterizacion/RE062015-caracterizacionregional-problematica-asociada-drogasilicitas-santander.pdf
Molina, L. (2008) Barrancabermeja: segregación socio espacial y desequilibrios funcionales. Cuaderno de Vivienda y Urbanismo Universidad Javeriana, 1(2), 332-346.
Organización Panamericana de la Salud [OPS]. (2001). Enfoque de habilidades para la vida para un desarrollo saludable de niños y adolescentes. OPS. http://www.codajic.org/sites/default/files/sites/www.codajic.org/files/Enfoque%20de%20Habilidades%20para%20la%20vida%20OPS_0.pdf
Otero, D. (2015) Historia de la Fundación de Barrancabermeja y el papel del petróleo. Uniciencia. Pérez, C. (2012). Habilidades para la vida y consumo de drogas en adolescentes escolarizados mexicanos. Revista Adicciones Sociedad Científica Española de Estudios sobre el Alcohol, el Alcoholismo y las otras Toxicomanías, 24(2), 153-160.
Pick, S: Leenen, I; Givaudan, M., & Prado, A. (2010). “Yo quiero, yo puedo... prevenir la violencia”: Programa breve de sensibilización sobre violencia en el noviazgo. Salud Mental, 33(2), 153-160.
Stake, R. (1999). Investigación con estudio de caso. Morata.
Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos en investigación. La búsqueda de los significados. Paidós.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Criminalidad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Licencia creative commons CC BY NC ND https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/