Identity construction in young law offenders, reflections from two decades of research in southern Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47741/17943108.332

Keywords:

Juvenile justice system, crime and poverty, adolescents at risk, juvenile delinquency factors

Abstract

This article, in the form of an essay, analyses the construction of identity in young law-breakers based on the results of a series of investigations carried out with urban children and young people living in poverty in the southern regions of Chile. This research, developed over more than two decades, first qualitatively and then quantitatively, allows identifying particularities in the process of identity construction, which make it possible to propose a criminal identity formed during a long-standing process in children and adolescents who live through the experience of social maladjustment, showing different persistent trajectories over time. In adolescents who construct an identity that validates delinquency as a way of life, although risk factors are identified at various levels, similar to those highlighted in the literature, in the reality studied there are important contextual conditions (family dynamics, neighbourhood conditions, school experiences and intervention programmes, etc.) that play a relevant role in validating and reinforcing this identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avello, D. M., Zambrano, A. X. & Román, A. (2018). Responsabilidad penal adolescente en Chile: propuestas para implementar la intervención psicosocial en Secciones Juveniles. Revista Criminalidad, 60 (3): 205-219

Alarcón, P., Pérez-luco, R., Wenger, L., Chesta, S., Lagos, L., Salvo, S., Berríos, C. (2014). Manual de Evaluación Diferenciada. Evaluar para intervenir (Primera Ed). Temuco: Ediciones Universidad de La Frontera.

Alarcón, P., Pérez-Luco, R. X., Wenger, L. S., Salvo, S. I., & Chesta, S. A. (2018). Personalidad y gravedad delictiva en adolescentes con conducta antisocial persistente. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 9(1), 58–74.

Alarcón, P., Vinet, E., & Salvo, S. (2005). Estilos de personalidad y desadaptación social durante la adolescencia. Psykhe, 14(1), 3–16.

Alarcón, P., Vinet, E., Salvo, S., & Pérez-Luco, R. (2009). Caracterización y evaluación multidimensional de adolescentes con desadaptación social (Informe Final. Proyecto Fondecyt 1070397). Santiago de Chile: CONICYT, Ministerio de Educación de Chile.

Andrade, Samkya Fernandes de Oliveira, Alves, Railda Sabino Fernandes, & Bassani, Maíne Helen Pereira de Almeida. (2018). Representações Sociais sobre as Drogas: um Estudo com Adolescentes em Conflito com a Lei. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(3), 437-449. https://doi.org/10.1590/1982-37030000742017

Andrews, D., Bonta, J., & Wormith, S. (2011). The risk-need-responsivity model (RNR) Model. Does adding the Good Lives Model contribute to effective crime prevention? Criminal Justice and Behavior, 38(7), 735-755. https://doi. org/10.1177/0093854811406356

Ballesteros, R., Galindo, C., Suazo, C. & Zambrano, A. (2001). Estudio exploratorio en jóvenes urbano-marginales de la ciudad de Temuco con compromiso delictivo y sus hermanos sin compromiso delictivo: Una mirada desde la resiliencia. Tesis de Licenciatura en Psicología no publicada, Universidad de La Frontera, Temuco.

Blanco, J. & Varela, J. (2011). Delincuencia Juvenil, Violencia y Desafíos para los Programas de Intervención. El observador, 8, 70-81.

Bosick, S. J., Bersani, B. E., & Farrington, D. P. (2015). Relating clusters of adolescent problems to adult criminal trajectories: a person- centered, prospective approach. Journal of Developmental and Life-Course Criminology, 1(2), 169-188. http://doi.org/10.1007/ s40865-015-0009-y Castañeda,

Bushway, S., & Paternoster, R. (2013). Desistance from Crime: A Review and Ideas for Moving Forward. In C. L. Gibson & M. D. Krohn (Eds.), Handbook of Life-Course Criminology. Emerging Trends and Directions for Future Research (pp. 213–231). New York: Springer.

Bushway, S., & Paternoster, R. (2014). Identity and Desistance from Crime. In J. A. Humphrey & P. Cordella (Eds.), Effective Interventions in the Lives of Criminal Offenders (pp. 63–77). New York: Springer.

Castro, J. (2013). ¿Existe relación entre la lógica y la psicología? La pregunta por el razonamiento humano. Panorama, 7(13), 188-194.

Chacón, B. (2014). Avances del Programa Nacional de Prevención Social de la Violencia y la Delincuencia del Gobierno de la República Benjamín Chacón. Fundación Rafael Preciado Hernández A.C. Recuperado desde http://www.pan.org.mx/wp-content/uploads/downloads/2014/11/563.pdf

Contreras Taibo, L., Paulsen Gutiérrez, C., &Gómez Muzzio, E. (2018). Graves vulneraciones de derechos en la infancia y adolescencia: variables de funcionamiento familiar. Universitas Psychologica, 17(3), 1-13. https://doi.org/ 10.11144/Javeriana.upsy17-3.gvdi

Delalbre, R. (2012). Somos Constelaciones. Medios Tradicionales y Redes Sociales en la Construcción de la Identidad, Capa, 9(17). 26-38.

Dionne, J. & Zambrano, A. (2008). Intervención con jóvenes infractores de ley. En B. Vizcarra & J. Dionne (Eds.), El desafío de la intervención psicosocial en Chile: Aportes desde la psicoeducación. Santiago: RIL.

Eddy, L. (2014). La identidad del Adolescente. Como se construye. Revista de Formación Continuada de la Sociedad Española de Medicina de la Adolescencia, 2(2), 14-18.

Fréchette, M., & Le Blanc, M. (1998). Délinquances et délinquants (8 ed.). Montreal, Québec, Canadá: Gaêtan Morin

Fundación Paz Ciudadana. (2010). Violencia y delincuencia juvenil: desafíos en relación con los programas y respuestas del sistema. Santiago: Fundación Paz Ciudadana.

Fundación Paz Ciudadana. (2014). Balance Delincuencia 2013. Santiago: Fundación Paz Ciudadana.

Fundación Paz Ciudadana (2015). Índice Paz Ciudadana G-F-K Adimark. Resultados del Estudio año 2015: Versión conferencia. Santiago: Fundación Paz Ciudadana.

Giordano, P., Cernkovich, S. & Rudolph, J. (2002). Gender, crime, and desistance: Toward a theory of cognitive transformation. American Journal of Sociology, 107, 990–164.

González, Hinojosa, Urrutia y Zambrano (2002). Representaciones sociales constitutivas de identidad psicosocial en jóvenes urbano-marginales: un estudio descriptivo comparativo con jóvenes que no delinquen. Tesis de Licenciatura en Psicología no publicada, Universidad de La Frontera, Temuco.

Groome, D. (2013). An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and disorders. Londres: Psychology Press

Herrera, M., Ampudia, A. & Reidl, L. (2013). Factores de riesgo que identifican a adolescentes y jóvenes en conflicto con la ley. Psicología y Salud, 23(2), 209-216.

Jodelet, D. (1993). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En Moscovici Serge. Psicología Social II. Barcelona: Paidós

Ministerio Público (2020). Boletín estadístico anual enero-diciembre 2019. Ministerio público de Chile. Extraído desde: http://www.fiscaliadechile.cl/Fiscalia/estadisticas/index.do

Miranda, C.F. & Zambrano, A.X. (2017). Factores asociados a la interrupción y mantenimiento de conductas delictivas: “Un estudio con adolescentes atendidos por el Programa de Intervención Integral Especializada de la comuna de Osorno, Chile”. Revista Criminalidad, 59 (1): 49-64.

Moffitt, T. E. (2018). Male antisocial behaviour in adolescence and beyond. Nature Human Behaviour, 2, 177-186. https://doi.org/10.1038/s41562-018-0309-44

Morillo Puente, Solbey y Birkbec, & Howard, Christopher (2017). Conducta antisocial adolescente bajo un enfoque integrador de tres teorías criminológicas. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXIII(3),77-88.[fecha de Consulta 30 de Abril de 2021]. ISSN: 1315-9518. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28056735007

Morizot, J. (2015). The contribution of temperament and personality traits to criminal and antisocial behavior development and desistance. In J. Morizot & L. Kazemian (Eds.), The Development of Criminal and Antisocial Behavior (pp. 137-165). Switzerland: Springer International Publishing. http://doi. org/10.1007/978-3-319-08720-7

Muñoz, J., Pincheira, C., Zambrano, A. & Pérez-Luco, R. (2017). Propiedades psicométricas de una herramienta de evaluación para las redes focales de adolescentes infractores de ley. Revista Criminalidad, 59 (2): 93-108

OPS (2003). Informe mundial sobre violencia y salud. Publicación científica y Técnica No. 588. Organización Panamericana de la Salud Extraído desde http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/725/9275315884.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pérez-Luco, R., Lagos, L., Rozas, R. & Santibáñez, J. (2006). Impacto vital del paso por un COD en la adolescencia. La experiencia de cuatro adultos de Temuco. Revista de Psicología, 14(2), 27-45

Pérez-Luco, R., Lagos, L. & Báez, C. (2012). Reincidencia y desistimiento en adolescentes infractores: análisis de trayectorias delictivas a partir de autorreporte de delitos, consumo de sustancias y juicio profesional. Universitas Psychologica, 11(4), 1209-1225.

Pérez-luco, R., Alarcón, P., Zambrano, A., Alarcón, M., Lagos, L., Wenger, L., … Reyes, A. (2014). Manual de Intervención Diferenciada (Primera Ed). Temuco: Ediciones Universidad de La Frontera.

Pérez-Luco, R., Alarcón, P., Zambrano, A., Alarcón, M., Chesta, S., & Wenger, L. (2017). Taxonomía de la delincuencia adolescente con base en evidencia chilena. In C. Bringas & M. Novo (Eds.), Psicología Jurídica, conocimiento y práctica (pp. 251–270). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Piaget, J. (1978). El método Clínico. En J. Delval (Ed.), Lecturas de Psicología del niño (Vol. 1). Madrid: Alianza.

Quintana, B. & Villagra, C. (2014). Trayectorias de vida y carrera delictual de adolescentes y jóvenes infractores de ley en la Región Metropolitana (Tesis no publicada). Extraído desde http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/1766/tsoc%20177.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rateau, P. & Lo Monaco, G. (2013). La Teoría de las Representaciones Sociales: Orientaciones conceptuales, campos de aplicaciones y métodos. Revista CES Psicología, 6(1). 22-42.

Ríos, M., Durante, E., Eymann, A. & Argibay, P. (2014). Cognición implícita: un factor para considerar en la educación médica. Arch Argent Pediatr, 112(1):59-64

Rivas, R., Smith, C. & Zambrano, A. (2000). Construcción de identidad psicosocial en niños entre 8 y 12 años, de nivel socioeconómico bajo, que presentan desajuste conductual: un estudio descriptivo en la comuna de Temuco. Tesis de Licenciatura en Psicología no publicada, Universidad de La Frontera, Temuco.

Rocque, M., Posick, C. & Paternoster, R. (2016). Identities Through Time: An Exploration of Identity Change as a Cause of Desistance. Justice Quarterly, 33(1), 45–72

Salazar, J., Torres, T., Reynaldos, C., Figueroa, N., & Araiza, A. (2011). Factores asociados a la delincuencia en adolescentes de Guadalajara, Jalisco. Papeles de población, 17(68), 103-126.

Sepúlveda, R. (2011). Discursos y prácticas profesionales en la criminalización de niños infractores de ley. Manuscrito no publicado. Extraído desde: http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/151835

Servicio Nacional de Menores (SENAME) (2015). Reincidencia de jóvenes infractores de ley RPA: estudio 2015. Unidad de estudios Servicio Nacional de Menores, Santiago: Chile. Extraído desde: https://www.sename.cl/wsename/images/IFR_2015v2.pdf

Servicio Nacional de Menores (SENAME) (2020). Informe SENAME período 2019: justicia juvenil. Extraído desde: https://www.digitalmed.cl/sename/informe-anual-2019/justicia-juvenil.html

Scandroglio, B. & López, J. (2013). La violencia grupal juvenil. Psicología Política, 46, 95-115.

Terán, I. (2016). Violencia juvenil delincuencial en Latinoamérica: un desafío ético de las sociedades del siglo XXI. Comunidad y Salud, 14(1), 61-6

Tocornal, X., Tapia, R., & Carvajal, Y. (2014). Delincuencia y violencia en entornos residenciales de Santiago de Chile. Revista de geografía Norte Grande, (57), 83-101

UNODC (2019). Global study on homicide. United Nations Office on Drugs and Crime. Vienna, Austria.

Valdés, R. & Amador, E. (2013). Políticas públicas y marco jurídico para prevenir y sancionar la delincuencia juvenil en Barranquilla. Pensamiento Americano, 6(11), 27-50.

Vera, N. & Valenzuela, M. (2012). El concepto de identidad como recurso para el estudio de transiciones. Psicologia & Sociedade, 24(2), 272-282.

Zambrano, A. (1998). Pobreza y delincuencia: El aporte de la identidad familiar. Tesis de Magíster en Ciencias Sociales Aplicadas no publicada, Universidad de La Frontera, Temuco.

Zambrano, A. & Pérez-Luco, R. (2004). Construcción de identidad en jóvenes infractores de ley, una mirada desde la Psicología Cultural. Revista de Psicología Universidad de Chile, 13(1), 115-132.

Zambrano, A., Muñoz, J. & González, M. (2012). Variables psicosociales del entorno comunitario asociadas a procesos de desadaptación social en adolescentes: reflexiones a partir de un estudio de caso. Universitas Psychologica, 11(4), 1135-1145

Zambrano, A., Muñoz, J. & Andrade, C. (2014). Manual de Intervención, Práctica y Gestión en Redes: Tejiendo oportunidades (Primera Ed). Temuco: Ediciones Universidad de La Frontera.

Published

2022-03-01

How to Cite

Zambrano-Constanzo, A. ., Wenger-Amengual, L. ., Pérez-Luco Arenas, R., & Rosas-Wellmann, D. . (2022). Identity construction in young law offenders, reflections from two decades of research in southern Chile. Revista Criminalidad, 64(1), 67–82. https://doi.org/10.47741/17943108.332

Issue

Section

Criminological studies