Sending photos with erotic or sexual content, risky or harmless? Validation of a sexting scale with high school students in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.47741/17943108.369Keywords:
Adolescents, victimization, Sexting, validation, information technologyAbstract
Sending, receiving and forwarding photos, videos or messages with explicit or implicit sexual content, known as sexting, is increasingly frequent among adolescents. This research aims to validate the sexting scale in high school students and to estimate its prevalence. Content validity was determined by expert judgment and construct validity was determined by Exploratory and Confirmatory Factor Analysis. The exploratory analysis was performed with approximately 40% of the sample (n = 565) and showed two factors explaining 72% of the variance, called “behaviors and consequences of sexting”. The confirmatory, with almost 60%, employed the maximum likelihood method for parameter estimation. Two first-order factors were found that confirm the underlying structure of the data, as well as a good fit for the two-dimensional model formed by the items that explored receiving (22.8%), sending (14.7%) and forwarding photos or videos (15.9%) and the consequences of having sent those photos (seven items), among which embarrassment (12.9%), threat of publishing the photo (10.1%) and publication or dissemination of the video (10.3%) stood out. In conclusion, the validated sexting scale is a useful measurement tool to strengthen studies on this phenomenon.
Downloads
References
m EP. (2 de marzo de 2020). Detienen a tres menores por enviar fotos y comentarios de índole sexual sobre otro joven sin su consentimiento. 20minutos. https://www.20minutos.es/noticia/4171436/0/detienen-tres-menores-sexting-sinconsentimiento/
m EP. (16 de junio de 2021). Policía Nacional informa de los delitos por acoso hacia menores mediante la modalidad del ‘sexting’ y ‘‘sextorsion’. 20minutos. https://www.20minutos.es/noticia/4731811/0/policia-nacional-informa-de-los-delitospor-acoso-hacia-menores-mediante-lamodalidad-del-sexting-y-sextorsion/
Abanto Castillo, S. C. (2015). Relación entre la inteligencia emocional del personal docente y administrativo en el rendimiento académico de los alumnos del nivel secundario del Asentamiento Humano Tablada de Lurín del distrito de Villa María del Triunfo, Lima 2013. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis. unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/8484
Aiken, L. R. (1980). Content Validity and Reliability of Single Items or Questionnaires. Educational and Psychological Measurement, 40(4), 955–959. https://doi.org/10.1177/001316448004000419
Agustina, J., & Gómez-Durán (2016). Factores de riesgo asociados al sexting como umbral de diversas formas de victimización: estudio de factores correlacionados con el sexting en una muestra universitaria. Revista de Internet, Derecho y Política, 22, 1-24.
Alfageme, A. (6 de julio de 2019). Me amenazó con colgar mis videos sexuales y etiquetar a mi familia. El País. https://elpais.com/sociedad/2019/07/03/actualidad/1562184376_183250.html
Antena 3. Noticias (23 de abril de 2020). Sexting el confinamiento, ¿Cómo ha cambiado nuestra sexualidad? https://bit.ly/3yk3q7M
Álvarez, E. (24 de marzo de 2021). Sexting, delito que más afecta a jóvenes en Tamaulipas. Milenio. https://www.milenio.com/policia/sextingdelito-que-mas-afecta-a-jovenes-entamaulipas
Bauermeister, J., Yeagley, E., Meanley, S., & Pingel, E. (2014). Sexting among young men who have sex with men: Results from a national survey. Journal ofAdolescent Health, 54, 606-611. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2013.10.013
Becerra, E. (2012). Elaboración de instrumentos de medición. https://www.academia.edu/12594995/Elaboración_de_Instrumentos_de_Investigación
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. (3ª ed.). Pearson Educación.
Bianchi, D., Morelli, M., Baiocco, R., & Chirumbolo, A. (2019). Individual differences and developmental trends in sexting motivations. Current Psychology, 40, 4531-4540. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00398-4
Chacón-López, H., Romero, J., Aragón, Y., & Caurcel, M. (2016). Construcción y validación de la escala de conductas sobre sexting. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(2), 99-115. https://doi.org/10.5944/reop.vol.27.num.2.2016.17116
Chacón-López, H., Romero-Barriga, J., & Caurcel, M. (2018). Adaptación y validación de la escala de conductas sobre sexting para adolescentes. Profesorado Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 375-390. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8007
Cuesta-Cano, L. (30 de mayo de 2019). Sexting: del erotismo íntimo a la criminalización social. The Conversation. https://theconversation.com/sexting-del-erotismo-intimo-alacriminalizacion-social-118086
DANE. (2022). Encuesta Nacional de Calidad de Vida -ECV- 2021. https://bit.ly/3fI0yLi
Del Rey, R., Ojeda, M., & Casas, J. (2021). Validación del cuestionario de comportamientos y motivos de sexting (SBM-Q). Psicothema, 33(2), 287-295. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/17098
Del Valle, S. (27 de octubre de 2020). Cada minuto, 5 adolescentes y jóvenes son víctimas de la violencia digital. Animal Político. https://www.animalpolitico.com/plumapurpura-repensar-la-educacion/cada-minuto5-adolescentes-y-jovenes-son-victimas-de-laviolencia-digital/
Díaz Nova, A., López, G., & Morales Chocontá, N. (2020). Validación de contenido por jueces de dos tareas computarizadas de control cognitivo. [Trabajo de grado, Pontificia Universidad Javeriana]. https://bit.ly/3rxgVgo
Doring, N. (2014). Consensual sexting among adolescents: Risk prevention through abstinence education or safer sexting? Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 8(1), article 9. https://cyberpsychology.eu/article/view/4303/3352.10.5817/CP2014-1-9
Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36. https://xdoc.mx/preview/validez-de-contenidoy-juicio-de-expertos-602f4831619ae
Escobedo, M., Hernández, J., Estebané, V., & Martínez, G. (2016). Modelos de ecuaciones estructurales: características, fases, construcción, aplicación y resultados. Ciencia & Trabajo, 18(55), 16-22. https://doi.org/10.4067/S0718-24492016000100004
Ferrando, P., Lorenzo-Seva, U., HernándezDorado, A., & Muñiz, J. (2022). Decálogo para el análisis factorial de los ítems de un test. Psicothema, 34(1), 7-17. https://doi.org/10.7334/psicothema2021.456
Festl, R., Reer, F., & Quandt, T. (2019). Online sexual engagement and psychosocial well-being: The mediating role of sexual victimizaction experiences. Computers in Human Behaviors, 98, 102-110. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.04.010
Gil-Llario, M., Morell-Mengual, V., Giménez García, C., & Ballester-Arna, R. (2020). The phenomenon of sexting among Spanish teenagers: Prevalence, attitudes, motivations and explanatory variables. Anales de Psicología, 36(2), 210-219. https://doi.org/10.6018/analesps.390481
Guevara García, L., Jiménez González, D., & Herrera Gutiérrez, P. (2019). Sexting: diferencias de género y cambios en las necesidades sexuales. [Trabajo de grado, Universidad Católica de Colombia]. https://bit.ly/3T5QkDg
Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Hernández-Nieto, R. (2011). Instrumentos de recolección de datos. Validez y confiabilidad. Normas y formatos. Consejo de Estudios de Postgrado, Universidad de los Andes, Mérida.
Justicia. (7 de octubre de 2019). Alerta por caso de extorsión sexual a niña de 13 años. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/justicia/delitos/nina-de-13-anos-victima-de-sexting-encajica-cundinamarca-420568
Kerlinger, F., & Howard, L. (2002). Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en Ciencias Sociales. McGraw-Hill.
Klettke, B., Hallford, D., & Mellor, D. (2014). Sexting prevalence and correlates: A systematic literature review. Clinical Psychology Review, 34(1), 44-53. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2013.10.007.
Lara Guijarro, E., & Ballesteros Velásquez, B. (2008). Métodos de investigación en educación social. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
López Fernández, R., Avello Martínez, R., Palmero Urquiza, D. E., Sánchez Gálvez, S., & Quintana Álvarez, M. (2019). Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2 sup), 441-450. http://scielo.sld.cu/pdf/mil/v48s1/1561-3046mil-48-s1-e390.pdf
López-Fonseca, O., & Álvarez, D. (13 de enero de 2020). Las 4.000 víctimas de la mayor red de ‘sextorsión’. El País. https://elpais.com/politica/2020/01/13/actualidad/1578948756_399262.html
Lordello, S., Deamici da Silveira, I., Dos Santos Paludo, S., & Souza, L. (2021). Sexting in Covid-19 times: Should we care? Estudos de Psicologia, 26(2), 197-206.
Marcos, M. (2019). Construcción y validación de un instrumento de detección de conductas sobre sexting en adolescentes. https://bit.ly/3UZQUnt
Marín Díaz, N. (2019). El acceso a las TIC como activo en el estudio de la generación de ingresos y la vulnerabilidad de los jóvenes en Colombia. Investigación y Desarrollo, 27(2), 110-130. https://doi.org/10.14482/indes.27.2.302.23
Martínez Arias, R. (1996). Psicometría: teoría de los tests psicológicos y educativos. Síntesis. Méndez, C., & Rondón, M. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría, 41(1), 197-207. https://doi.org/10.1016/S0034-7450(14)60077-9
Molla Esparza, C., Nájera, P., López-González, E., & Losilla, J. (2020). Development and validation of the adolescent sexting scale (A-SextS) with a Spanish sample. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 8042. https://doi.org/10.3390/ijerph17218042
Morales, M. (2020). Conductas sobre sexting y dependencia al móvil en estudiantes de enfermería. [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Nayarit]. https://bit.ly/3SIPI6e
Morillo Puente, S., Ríos Hernández, I., & HenaoLópez, G. (2022). Evaluación empírica del sexting y las actividades rutinarias de los adolescentes en Colombia. OBETS Revista de Ciencias Sociales, 17(2), 285-304. https://doi.org/10.14198/OBETS2022.17.2.07
Notimex. (19 de junio de 2019). Desde humillación pública hasta el suicidio, consecuencias del sexting. 20 Minutos. https://sernoticia.com/index.php?pag=m_blog&gad=detalle_entrada&entry=1434
Ola, A. (14 de noviembre de 2018). Sexting alcanza a uno de cada siete niños. Prensa Libre. Periódico líder de Guatemala. https://www.prensalibre.com/guatemala/comunitario/sexting-alcanza-a-uno-de-cadasiete-nios/
Panizo, V. (2011). El ciber-acoso con intención sexual y el child-grooming. Quadernos de Criminología. Revista de Criminología y Ciencias Forenses, (15), 22-23. https://bit.ly/3RGzoSr
Pascoe, C. (2011). Resource and risk: Youth sexuality and new media use. Sexuality Research & Social Policy, 8, 5-17. https://doi.org/10.1007/s13178-011-0042-5
Pedrosa, I., Suárez-Álvarez, J., & García-Cueto, E. (2013). Evidencias sobre la validez de contenido: avances teóricos y métodos para su estimación. Acción Psicológica, 10(2), 3-18. https://doi.org/10.5944/ap.10.2.11820
Penado, M., Rodicio-García, M. L., Marcos Cuesta, M., & Corrás, T. (2019). Construction and validation of the intimate images diffusion scale among adolescents. Frontiers in Psychology, 10(1485), 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01485
Pérez-Gil, J., Chacón Moscoso, S., & Moreno Rodríguez, R. (2000). Validez de constructo: el uso de análisis factorial exploratorioconfirmatorio para obtener evidencias de validez. Psicothema, 12(Supl. 2), 442-446.
Ponce Rosas, E., Gómez Clavelina, F. J., Terán Trillo, M., Irigoyen Coria, E., & Landgrave Ibáñez, S. (2002). Validez de constructo del cuestionario FACES III en español (México). Atención Primaria, 30(10), 624-630. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)76319-7
Protestante Digital. (14 de octubre de 2012). Conmoción tras suicidarse Amanda Todd, víctima de bullying y sexting. Protestante Digital. https://protestantedigital.com/sociedad/28194/conmocion-tras-suicidarse-amanda-toddvictima-de-bullying-y-sexting
Quezada, A., & Robles, M. (2021). Construcción y validación de tres instrumentos para evaluar sexting en jóvenes mexicanos. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 24(2), 743-774. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=100848
Rodríguez-Castro, Y., Alonso-Ruido, P., González Fernández, A., Lameiras-Fernández, M., & Faílde-Garrido, J. (2021). Validación de la escala de comportamientos de sexting en adolescentes: prevalencia y consecuencias asociadas. Psicología Educativa, 27(2), 177-185.
Rojas-Díaz, J. (2019). Sexting: incidencia de los teléfonos inteligentes en la sexualidad de los universitarios. [Tesis de maestría, Universidad Internacional de la Rioja]. https://bit.ly/3M6DjHg
Rosseel, Y. (2022). The lavaan tutorial. Ghent University Belgium. https://lavaan.ugent.be/tutorial/tutorial.pdf
Rozo Galán, K. (25 de junio de 2021). Sobornó a niña de 8 años para no publicar fotos íntimas y fue capturado. Caracol Radio. https://caracol.com.co/radio/2021/06/25/tecnologia/1624647001_418369.html
Ruiz Bolívar, C. (2013). Instrumentos y técnicas de investigación educativa. Un enfoque cuantitativo y cualitativo para la recolección y análisis de datos. (3ª ed.). DANAGA Training and Consulting. Sociedad. (9 de marzo de 2016). Seis casos en el que el sexting terminó en tragedia. TN. https://tn.com.ar/sociedad/seis-casos-en-elque-el-sexting-termino-en-tragedia_657925/
Tavares, A., Falcke, D., & Pereira, C. (2019). Sexting en la adolescencia: percepciones de los padres. Ciencias Psicológicas, 13(1), 19-31. https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1806
¿Violación 2.0? (30 de octubre de 2019). Obligar a tomarse fotos o videos desnudos es un delito. La Corte Suprema de Justicia dijo que la conducta penal en esos casos es acto sexual violento. Caracol Radio. https://caracol.com.co/radio/2019/10/31/judicial/1572477514_393785.html
Vizzueth, A., García, M., & Guzmán, R. (2015). Construcción y validación de dos escalas para usuarios de redes sociales virtuales: conductas sexuales de riesgo y motivación hacia el sexo en línea. Psicología Iberoamericana, 23(1), 6674. https://doi.org/10.48102/pi.v23i1.134
Wolak, J., Finkelhor, D., Walsh, W., & Treitman, L. (2018). Sextortion of minors: Characteristics and dynamics. Journal of Adolescent Health, 62, 72-79. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2017.08.014
Zamora, R., & Esnaola, J. (2015). Análisis factorial y análisis de componentes principales. Universidad de Chile
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Criminalidad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Licencia creative commons CC BY NC ND https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/