Edu-communication for the prevention of delinquency and school violence in adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47741/17943108.609

Keywords:

Edu-communication, juvenile delinquency, violence prevention

Abstract

The article explores the implementation of an edu-communicative strategy with a group of 23 tenth-grade students, between 14 and 17 years of age, who are at risk of delinquency and school violence. A quasi-experimental study with qualitative analysis was conducted, using the Participatory Action Research method. The results showed that the selected students were able to reflect on the conditions of vulnerability affecting them, move away from previous risk situations, and broaden their expectations for a better future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaldía de Cali. (2020). Plan de Desarrollo 2020-2023 Comuna 12. https://www.cali.gov.co/planeacion/publicaciones/152809/planes-de-desarrollo-paracomunas-2020---2023/

Behar Leiser, O., Jordán Tróchez, M., Castillo Muñoz, L., Buitrago Parias, S., Aguirre Rodríguez, V., Ardila Domínguez, N., & Asa, E. (2017). Ahijados para nunca olvidar [Ebook] (1ª ed., pp. 41-75). https://libros.usc.edu.co/index.php/usc/catalog/view/23/6/650.

Brooks, C. F., & Pitts, M. J. (2016). Communication and identity management in a globally-connected classroom: An online international and intercultural learning experience. Journal of International and Intercultural Communication, 9(1), 52-68.

Broome, B. J., & Collier, M. J. (2012). Culture, communication, and peacebuilding: A reflexive multi-dimensional contextual framework. Journal of International and Intercultural Communication, 5(4), 245-269.

Castillo, L., & Behar, O. (2020). Jóvenes para la sociedad: método de resocialización a través de la educomunicación en Colombia. Editorial USC. https://libros.usc.edu.co/index.php/usc/catalog/view/385/534/7462

Cifuentes, G. J. (2017). Contexto sociocultural y aprendizaje escolar. Revista Hojas y Hablas, (14), 107-122. https://lc.cx/QP93LC

Corona-Aguilar, A., & Barbarrusa, V. F. G. (2019). Hacia la Inclusión Social desde la IAP. Una experiencia en Andalucía. Empiria: Revista de Metodología de Ciencias Sociales, (44), 79-107.

DANE. (2019). Resultados Censo Nacional de Población y Vivienda 2018. Cali, Valle del Cauca. https://www.dane.gov.co/files/censo2018/informaciontecnica/presentaciones-territorio/190711-CNPVpresentacion-valle.pdf

Del Campo, S.D.A., Matilla, A.G., & Bermejo, J.M.M. (2021). Educomunicación, tics y prisión: Testimonios de personas privadas de libertad en torno a la exclusión digital. Fonseca, Journal of Communication, (23), 275-290. https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/fjc202123275290

El País. (4 de enero de 2020). Cifra de homicidios en Cali cerró el año pasado por encima de los 1.200. https://www.elpais.com.co/cali/cifra-de-homicidios-encerro-el-ano-pasado-por-encima-de-los-1-200.html

Flores, R. (2021). IAP. Intensificación para la transformación social. Sky Publicaciones.

Hasbún, S. D. L., & Vásquez, H. G. C. (2021). Investigación Acción Participativa: vinculación con la epistemología del sujeto conocido, desarrollo histórico y análisis de sus componentes. Espacio Abierto; Cuaderno Venezolano de Sociología, 30(3).

Infobae. (2022, 22 de febrero). Colombia es uno de los países con más casos de acoso escolar en el mundo. https://www.infobae.com/america/colombia/2022/02/22/colombia-es-uno-de-lospaises-con-mas-casos-de-acoso-escolar-en-elmundo/

Jordán, M. (2021) Plan de curso Estrategias de Comunicación para la Intervención Social. Universidad Santiago de Cali. https://drive.google.com/file/d/1wcUxK5uC_h3cwBbY8i_ywNzw70yTcYl5/view?usp=sharing

Lecay por la juventud y para la juventud (2021). https://e7navas.wixsite.com/lecayorg

Lee, E. (2022). I remember, you remember, and we remember: Performance autoethnography of the politics of friendship. Journal of International and Intercultural Communication, 15(3), 296-310.

Lotero-Echeverri, G., Romero-Rodríguez, L. M., & Pérez-Rodríguez, A. (2019). Tendencias de las publicaciones especializadas en el campo de la educomunicación y alfabetización mediática en Latinoamérica. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 23, e180193.

Muñoz, V., & Martínez, A. (2021). Informe de seguridad y convivencia, Enero - abril de 2020. Secretaria de seguridad y justicia. Disponible en: https://www.cali.gov.co/documentos/5230/informes-mensualesseguridad-y-convivencia-2020/

Palma Salinas, I., & Monsalves Ibarra, S. (2021). ¿Y si transformamos la escuela? Reflexiones sobre el reconocimiento estudiantil a partir de la Investigación Acción Participativa. Praxis Educativa, 2-10. https://repo.unlpam.edu.ar/bitstream/handle/unlpam/7153/v25n2a03salinas.pdf?sequence=1.

Perilla, S. (2022). De 10 países en la región, Colombia es el segundo en matoneo escolar. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/vida/educacion/matoneodatos-sobre-incidencia-del-acoso-escolar-encolombia-668975

Rivas, W. R. S., Martín, S. C., Barrientos, A., & González, M. C. (2019). La Educomunicación en el contexto de alfabetización de personas jóvenes y adultas en América Latina: estado de la cuestión a partir de una revisión bibliográfica sistemática. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 95.

Sentencia T-478 de 2015 (2015). Corte Constitucional, Colombia. https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2015/t-478-15.htm

Sobrino, M. Á. O., Vidales, N. L., & Pérez, J. C. G. (2022). Educomunicación, webradio y educación no formal en un contexto Erasmus+: la experiencia de Europa on air. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 163-181.

Soto, H. y D. Trucco (2015), “Inclusión y contextos de violencia”, en D. Trucco y H. Ullmann (ed.) Juventud: realidades y retos para un desarrollo con igualdad, (LC/G.2647-P), Santiago de Chile. Publicación de las Naciones Unidas.

Tenorio, B. S., & Gómez, J. M. (2020). Plan integral de Seguridad y Convivencia Ciudadana (PISCC). Convivencia Ciudadana de Cali 2020 – 2023. Alcaldía de Santiago de Cali. https://www.cali.gov.co/seguridad/publicaciones/157676/planintegral-de-seguridad-y-convivencia-ciudadanapiscc-2020-2023/

Tojeiro Marrero, E., & Guerra Rubio, L. M. (2018). Proyecto educativo cultural La Colmenita. Una mirada desde la comunicación. Alcance, 7(15), 102-122.

Trucco, D., & Inostroza, P. (2017). Las violencias en el espacio escolar. Cepal. https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/41068/S1700122_es.pdf

Published

2024-08-13

How to Cite

Behar Leiser, O., Jordán Tróchez, M., Castillo Muñoz, J., & Ardila Behar, C. (2024). Edu-communication for the prevention of delinquency and school violence in adolescents. Revista Criminalidad, 66(2), 125–135. https://doi.org/10.47741/17943108.609

Issue

Section

Criminological studies