Psychological variables common in school violence between peers and filial-parental violence: a qualitative study

Authors

  • Alejandra Castañeda de la Paz Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España.
  • Gonzalo del Moral Arroyo Universidad de Extremadura, Badajoz, España.
  • Cristian Suárez Relinque Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España.

DOI:

https://doi.org/10.47741/17943108.77

Keywords:

school violence, filial-parental violence, self-esteem, empathy, social status, adolescence

Abstract

Objective: getting to know jointly the influence exerted on School Violence (“Violencia Escolar “VE”) and Filial-Parental Violence (“VFP”) by certain indicators of both individual adjustment (empathy and self-esteem) and social type (social status and relationship with peers). Method: a qualitative study was carried out among probation centers/juvenile facility’s adolescents, parents, teaching staff and technicians. Results: To most participants, bullies / aggressors in both studies reveal low self-esteem and empathic difficulties. However, VE provides them with some kind of status and social acceptance from their group of peers, while VFP generates rejection; therefore, it tends to be hidden. Conclusions: aggressors against parents seek the acceptance of peers through violent behaviors in the school environment, this being an aspect that would lead to the coexistence of aggressive conducts both within the family and in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandra Castañeda de la Paz, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España.

Doctora en Psicología. Departamento de Educación y Psicología Social, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España.

Gonzalo del Moral Arroyo, Universidad de Extremadura, Badajoz, España.

Doctor en Psicología. Profesor del Departamento de Psicología y Antropología, Universidad de Extremadura, Badajoz, España.

Cristian Suárez Relinque, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España.

Doctor en Psicología. Departamento de Educación y Psicología Social, Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España.

References

Allison, S. T. & Goethals, G. R. (2015). Hero worship: The elevation of the human spirit. Journal for the Theory of Social Behaviour, 46 (2): 187-210.

https://doi.org/10.1111/jtsb.12094

Amador, M. (2014). La migración interna de las mujeres indígenas: la mujer náhuatl. Tesis doctoral. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.

Bobic, N. (2004). Adolescent violence towards parents.Australian Domestic and Family Violence Clearinghouse. Recuperado de http://www.austdvclearinghouse.unsw.edu.au/topics.htm

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. American Psychologist, 32, 513-531.

https://doi.org/10.1037/0003-066X.32.7.513

Calvete, E., Orue, I. & Gámez-Guadix, M. (2013). Childto-parent violence: Emotional and behavioral predictors. Journal of Interpersonal Violence, 28:755-772.

https://doi.org/10.1177/0886260512455869

Calvete, E., Orue, I. & Sampedro, R. (2011). Violencia filio-parental en la adolescencia: rasgos contextuales y personales. Infancia y Aprendizaje,34 (3): 349-363.

https://doi.org/10.1174/021037011797238577

Castañeda, A., Garrido-Fernández, M. & Lanzarote M. D. (2012). Menores con conducta de maltrato hacia los progenitores: un estudio de personalidad y estilos de socialización. Revista de Psicología Social, 27 (2): 157-167.

https://doi.org/10.1174/021347412800337933

Cerezo, F. (2009). Bullying: análisis de la situación en las aulas españolas. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9: 367-378.

Cerezo, F. & Ato, M. (2010). Social status, gender, classroom climate and bullying among adolescents pupils. Anales de Psicología, 26 (1): 137-144.

Cottrell, B., & Monk, P. (2004). Adolescent-to-parent abuse: A qualitative overview of common themes. Journal of family Issues, 25(8), 1072-1095.

https://doi.org/10.1177/0192513X03261330

Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130.

https://doi.org/10.1207/s15430421tip3903_2

Del Moral & Suárez (in press). La categorización familiar en la fase de codificación axial: una propuesta práctica. Sevilla: Publicaciones UPO.

Defensor del Pueblo (2007). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria, 1999-2006. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.

Denzin, N. K. (1978). The research act: A theoretical introduction to research methods. New Brunswick, NJ: Aldine Transaction.

Emler, N. (2001). Self-esteem: The costs and causes of low self-worth. York: Joseph Rowntree Foundation.

Estévez, E., Inglés, C. J., Emler, N. P., Martínez-Monteagudo, M. C. & Torregrosa, M. S. (2012). Análisis de la relación entre la victimización y la violencia escolar: el rol de la reputación antisocial. Psychosocial Intervention, 21: 53-65.

https://doi.org/10.5093/in2012v21n1a3

Estévez, E., Martínez, B. & Musitu, G. (2007). Un análisis de la autoestima en adolescentes agresores y víctimas de bullying. Infocop Online (publicado online, 22 febrero 2007).

Franco, Z. E., Blau, K. & Zimbardo, P. G. (2011). Heroism: A Conceptual Analysis and Differentiation Between Heroic Action and Altruism. Review of General Psychology. Advance online publication.

https://doi.org/10.1037/a0022672

Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V. & Aliri, J. (2013). Autoestima, empatía y conducta agresiva en adolescentes víctimas de bullying presencial. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 1: 29-40.

https://doi.org/10.30552/ejihpe.v3i1.33

Garrido, V. (2006). Los hijos tiranos: el síndrome del emperador. Barcelona: Ariel.

Ibabe, I. & Jaureguizar, J. (2011). ¿Hasta qué punto la violencia filio-parental es bidireccional? Anales de Psicología, 27 (2): 265-277.

Ibabe, I., Jaureguizar, J. & Díaz, O. (2007). Violencia filioparental: Conductas violentas de jóvenes hacia sus padres. Vitoria: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.

Jiménez, T. I., Moreno, D., Murgui, S. & Musitu, G. (2008). Factores psicosociales relacionados con el estatus social del alumno en el aula: el rol de la reputación social, la amistad, la conducta violenta y la relación con el profesor. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8: 227-236.

Jiménez, T. I., Estévez, E., Musitu, G. & Murgui, S. (2007). Comunicación familiar y comportamientos delictivos en la adolescencia: el doble rol mediador de la autoestima. Revista Latinoamericana de Psicología, 39: 473-485.

Jolliffe, D. & Farrington, D. P. (2003). Empathy and offending: A systematic review and metaanalysis. Aggression and Violent Behaviour, 9 (5): 441-76.

https://doi.org/10.1016/j.avb.2003.03.001

Juvonen, J. & Galván, A. (2008). Peer influence in involuntary social groups: Lessons from research on bullying. In M. J. Prinstein & K. A. Dodge (Eds.). Understanding peer influence in children and adolescents (pp. 225-244). New York: Guilford Press.

Kethineni, S. (2004). Youth on parent violence in a central Illinois county. Youth Violence and Juvenile Justice, 2(4), 374-394.

https://doi.org/10.1177/1541204004267785

Kratcoski, P. (1985). Youth violence directed toward significant others. Journal of Adolescence, 8 (2),145-157.

https://doi.org/10.1016/S0140-1971(85)80043-9

Krueger, R. (1991). Los grupos de discusión. Madrid:Editorial Pirámide.

Ladd, G. W. y Kochenderfer-Ladd, B. (2002). Identifying victims of peer aggression from early to middle childhood: analysis of cross-informant data for concordance, estimation of relational adjustment, prevalence of victimization, and characteristics of identified victims. Psychological assessment, 14 (1), 74-96.

https://doi.org/10.1037/1040-3590.14.1.74

Martínez, B., Murgui, S., Musitu, G. & Monreal, M. C. (2009). El rol del apoyo parental, las actitudes hacia la escuela y la autoestima en la violencia escolar en adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8: 679-692.

Mayeux, L. & Cillessen, A. H. N. (2008). It's not just being popular, it's knowing it, too: The role of self-perceptions of status in the associations between peer status and aggression. Social Development, 17 (4): 871-888.

https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2008.00474.x

Miller, P. & Eisenberg, N. (1988). The relation of empathy to aggressive and externalizing/antisocial behavior. Psychological Bulletin, 103 (3): 324-344.

https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.324

Monks, C. P. & Coyne, I. (2011). Bullying in Different Contexts. Cambridge: University Press.

Muñoz, J. M., Carreras, M. R. & Braza, P. (2004). Aproximación al estudio de las actitudes y estrategias de pensamiento social y su relación con los comportamientos disruptivos en el aula en la educación secundaria. Anales de Psicología, 20 (1): 81-91.

Musitu, G., Estévez, E. & Jiménez, T. (2010). Funcionamiento familiar, convivencia y ajuste en hijos adolescentes. Madrid: Fundación Acción Familiar.

Pagani, L. S., Larocque, D., Vitaro, F. y Tremblay, R. E. (2003). Verbal and physical abuse toward mothers: the role of family configuration, environment, and coping strategies. Journal of Youth and Adolescence, 32(3), 215-223.

https://doi.org/10.1023/A:1022599504726

Paulson, M. J.,Coombs, R. H. & Landsverk, J. (1990). Youth who physically assault their parents. Journal of Family Violence, 5 (2): 121-133.

https://doi.org/10.1007/BF00978515

Pellegrini, A. D., Bartini, M. & Brooks, F. (1999). School bullies, victims, and aggressive victims: Factors relating to group affiliation and victimization in early adolescence. Journal of Educational Psychology, 91(2): 216-224.

https://doi.org/10.1037/0022-0663.91.2.216

Roperti, E. (2006). Padres víctimas, hijos maltratadores. Pautas para controlar y erradicar la violencia en los adolescentes. Madrid: Espasa Calpe.

Salmivalli, C. y Peets, K. (2009). Bullies, victims, and bully-victim relationships in middle childhood and early adolescence. In K. H., Rubin, W. M Bukowski, y B. Laursen (Eds.), Handbook of peer interactions, relationships, and groups (pp. 322-340). New York: Guilford Press.Sánchez, C. & Cerezo, F. (2011). Estatus social de los sujetos implicados en bullying. Elementos para la mejora de la convivencia en el aula. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 22 (2): 137-149.

https://doi.org/10.5944/reop.vol.22.num.2.2011.62

Sempere, M., Losa, B., Pérez, M., Esteve, G. & Cerdá, M. (2005). Estudio cualitativo de menores y jóvenes con medidas de internamiento por delitos de violencia intrafamiliar. Barcelona: Ámbit social i criminològic. Centre D'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Departament de Justícia. Generalitat de Catalunya.

Strauss, A. y Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory (2nd Edition). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.

Suárez, C., del Moral, G. y González, M. T. (2013). Consejos prácticos para escribir un artículo cualitativo publicable en Psicología. Psychosocial Intervention, 22(1), 71-79.

https://doi.org/10.5093/in2013a9

Sutherland, I. y Shepherd, J. P. (2001). Social dimensions of adolescent substance use. Addiction, 96(3),445-458.

https://doi.org/10.1046/j.1360-0443.2001.9634458.x

Swearer, S., Espelage, D., Vaillancourt, T. y Hymel, S. (2010). What can be done about school bullying?: Linking research to educational practice. Educational Researcher, 39(1), 38-47.

https://doi.org/10.3102/0013189X09357622

Thomas, D. R. (2003). A general inductive approach for analysing qualitative evaluation data. American Journal of Evaluation, 27(2), 237-246.

https://doi.org/10.1177/1098214005283748

Van Der Schoot, R., Van Der Velden, F., Boomb, J. & Brugman, D. (2010). Can at-risk young adolescents be popular and anti-social? Sociometric status groups, anti-social behaviour, gender and ethnic background. Journal of Adolescence, 33: 583-592.

https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2009.12.004

Zapert, K., Snow, D. L. y Tebes, J. K. (2002). Patterns of substance use in early through late adolescence. American Journal of Community Psychology, 30(6), 835-852.

https://doi.org/10.1023/A:1020257103376

Published

2017-12-06

How to Cite

Castañeda de la Paz, A. ., del Moral Arroyo, G. ., & Suárez Relinque, C. . (2017). Psychological variables common in school violence between peers and filial-parental violence: a qualitative study. Revista Criminalidad, 59(3), 141–152. https://doi.org/10.47741/17943108.77

Issue

Section

Criminological studies

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.